Géén grafstemming op de Kalenberg

Doden begraven op de Kalenberg?


Men is bezig om op de Kalenberg (of Kaleberg), een begraafplaats op te richten, op een perceel van 3 hectare groot, aan de noordkant van de zichtkoepel op de top van de berg.
In het gebied kunnen tot 750 graven komen, en per graf kunnen tot 4 urnen geplaatst worden. De Woodbrookers kapel kan gebruikt gaan worden bij de uitvaartdiensten.

Een begraafplaats in een oud natuurgebied?

Er zouden dus een groot aantal begrafenissen kunnen plaatsvinden op de Kale Berg.
Wij vinden dat de Kalenberg een waardevol natuurgebied is, waar we als inwoners van Barchem trots op kunnen zijn, en waar wij en bezoekers/recreanten van moeten genieten.
Genieten van de natuur, ongestoord door rouwstoeten, plechtigheden, onderhoudswerk of graf delvers. Opzichters die vanwege de wet op de lijkbezorging de staat van de graven moeten inspecteren of beschadigingen aan graven moeten herstellen. De medewerkers krijgen daarmee tot in lengte van jaren de rol van begraafplaats onderhoudsmedewerker.
Aanwijsborden voor de begraafplaats zullen rondom en bij de toegangswegen geplaatst gaan worden. Een hond of gravend zoogdier zal niet meer vrij in de grond mogen graven.

Waarom?

Met deze begraafplaats, wil de eigenaar (Stichting Beheer de Kalenberg) inkomsten voor zijn landgoed genereren. Bij dit landgoed hoort ook het horecabedrijf Landgoedhotel Woodbrooke met de recreatiebungalows. Voorheen was het landgoed van de Woodbrookers Vereniging, maar nu is het in handen van deze Stichting.

Kan dat zomaar?

De Kalenberg maakt deel uit van het Gelders Natuur Netwerk (GNN, vroeger de Ecologische Hoofdstructuur EHS).
Om deze begraafplaats mogelijk te maken, is er een wijziging van het bestemmingsplan aangevraagd bij de Gemeente Lochem.

Alle onderzoeken en onderzoekbureaus zijn betaald door de landeigenaar, ook welke door de Gemeente aangevraagd of gedaan zijn. Tja …
Verder moet er van de Provincie als verevening een stuk bos worden aangelegd, waarvoor de eigenaar grond van een oude kwekerij aan de Larikslaan heeft gekocht, aan de andere kant van Barchem (volgens de documenten ‘even ten zuiden van De Kaleberg’). Daar worden de huidige bomen en struiken vervangen door bosaanleg. Maar, zonder begraafplaats was deze verevening ook niet nodig.

Omwonenden geen bezwaar?

Wij vinden het een slecht plan. De Stichting heeft bij de Gemeente Lochem aangegeven dat de omwonenden geen bezwaar hebben tegen de begraafplaats. Echter we hebben ook vaak in de buurt gehoord dat men niet eens op de hoogte was. Of dat men het wel wist, maar dat ‘er toch niets aan te doen zou zijn’. Maar het bos is geen plek om doden in te begraven, er zijn natuurlijk gelegen begraafplaatsen genoeg in onze Gemeente en omstreken.
Onze mening is dat we als Barchem trots mogen zijn op dit waardevolle oude natuurgebied, zeker in deze tijd dat de natuur onder druk staat. En dat een begraafplaats daar niet in thuis hoort. De natuur dient beschermd te worden en niet op deze manier ‘gebruikt’.

Laat je stem horen

We willen de Gemeente Lochem laten weten dat we niet de enigen zijn die tegen dit plan zij. Daarom roepen wij jullie op om het bezwaar te steunen. Bovenstaande is onze mening.
Ben je ook van mening dat een begraafplaats op de Kalenberg er niet zou moeten komen, vul dan hieronder het formuliertje in om deze actie te steunen. Wil je nog een extra opmerking toevoegen, geef dan een reactie onder het kaartje. Mocht je je naam niet willen invullen, vul dan ‘anoniem’ in.

Géén begraafplaats op de Kalenberg

  • Als je je naam liever niet geeft, vul je hier niets in.
  • Je kunt maar één keer stemmen met je e-mailadres. om dat te controleren gebruiken we je e-mailadres. Het e-mailadres wordt niet getoond op de site.
    Wij zullen nog hooguit 2 mailtjes laten volgen om te laten horen hoe het gaat met de actie.
  • Ja, ik wil de Kalenberg als recreatiegebied houden en er géén begraafplaats van maken! Als je nog dingen wilt toevoegen kan dat beneden aan de pagina bij reacties.

Aantal mensen die hun stem hebben laten horen: 945

Nr 1 beoogde begraafplaats
Nr 2 alternatieve compensatie bos-aanplant.

MEER INFORMATIE:

Hier ga je naar de website Ruimtelijke plannen. Klik dan linksboven op plannaam of -nummer en vul het volgende in: NL.IMRO.0262.buDeKalenbergBa-BP31 Klik dan op het plan dat daaronder verschijnt.

Kijk ook op:
Natuurbegraafplaats, waarom niet

Klik hier om te reageren

Voor de overzichtelijkheid is het reageren op een reactie niet meer mogelijk. De redactie behoudt zich het recht voor reacties te weigeren.

Doden begraven op de Kalenberg?


Men is bezig om op de Kalenberg (of Kaleberg), een begraafplaats op te richten, op een perceel van 3 hectare groot, aan de noordkant van de zichtkoepel op de top van de berg.
In het gebied kunnen tot 750 graven komen, en per graf kunnen tot 4 urnen geplaatst worden. De Woodbrookers kapel kan gebruikt gaan worden bij de uitvaartdiensten.

Een begraafplaats in een oud natuurgebied?

Er zouden dus een groot aantal begrafenissen kunnen plaatsvinden op de Kale Berg.
Wij vinden dat de Kalenberg een waardevol natuurgebied is, waar we als inwoners van Barchem trots op kunnen zijn, en waar wij en bezoekers/recreanten van moeten genieten.
Genieten van de natuur, ongestoord door rouwstoeten, plechtigheden, onderhoudswerk of graf delvers. Opzichters die vanwege de wet op de lijkbezorging de staat van de graven moeten inspecteren of beschadigingen aan graven moeten herstellen. De medewerkers krijgen daarmee tot in lengte van jaren de rol van begraafplaats onderhoudsmedewerker.
Aanwijsborden voor de begraafplaats zullen rondom en bij de toegangswegen geplaatst gaan worden. Een hond of gravend zoogdier zal niet meer vrij in de grond mogen graven.

Waarom?

Met deze begraafplaats, wil de eigenaar (Stichting Beheer de Kalenberg) inkomsten voor zijn landgoed genereren. Bij dit landgoed hoort ook het horecabedrijf Landgoedhotel Woodbrooke met de recreatiebungalows. Voorheen was het landgoed van de Woodbrookers Vereniging, maar nu is het in handen van deze Stichting.

Kan dat zomaar?

De Kalenberg maakt deel uit van het Gelders Natuur Netwerk (GNN, vroeger de Ecologische Hoofdstructuur EHS).
Om deze begraafplaats mogelijk te maken, is er een wijziging van het bestemmingsplan aangevraagd bij de Gemeente Lochem.

Alle onderzoeken en onderzoekbureaus zijn betaald door de landeigenaar, ook welke door de Gemeente aangevraagd of gedaan zijn. Tja …
Verder moet er van de Provincie als verevening een stuk bos worden aangelegd, waarvoor de eigenaar grond van een oude kwekerij aan de Larikslaan heeft gekocht, aan de andere kant van Barchem (volgens de documenten ‘even ten zuiden van De Kaleberg’). Daar worden de huidige bomen en struiken vervangen door bosaanleg. Maar, zonder begraafplaats was deze verevening ook niet nodig.

Omwonenden geen bezwaar?

Wij vinden het een slecht plan. De Stichting heeft bij de Gemeente Lochem aangegeven dat de omwonenden geen bezwaar hebben tegen de begraafplaats. Echter we hebben ook vaak in de buurt gehoord dat men niet eens op de hoogte was. Of dat men het wel wist, maar dat ‘er toch niets aan te doen zou zijn’. Maar het bos is geen plek om doden in te begraven, er zijn natuurlijk gelegen begraafplaatsen genoeg in onze Gemeente en omstreken.
Onze mening is dat we als Barchem trots mogen zijn op dit waardevolle oude natuurgebied, zeker in deze tijd dat de natuur onder druk staat. En dat een begraafplaats daar niet in thuis hoort. De natuur dient beschermd te worden en niet op deze manier ‘gebruikt’.

Laat je stem horen

We willen de Gemeente Lochem laten weten dat we niet de enigen zijn die tegen dit plan zij. Daarom roepen wij jullie op om het bezwaar te steunen. Bovenstaande is onze mening.
Ben je ook van mening dat een begraafplaats op de Kalenberg er niet zou moeten komen, vul dan hieronder het formuliertje in om deze actie te steunen. Wil je nog een extra opmerking toevoegen, geef dan een reactie onder het kaartje. Mocht je je naam niet willen invullen, vul dan ‘anoniem’ in.

Géén begraafplaats op de Kalenberg

  • Als je je naam liever niet geeft, vul je hier niets in.
  • Je kunt maar één keer stemmen met je e-mailadres. om dat te controleren gebruiken we je e-mailadres. Het e-mailadres wordt niet getoond op de site.
    Wij zullen nog hooguit 2 mailtjes laten volgen om te laten horen hoe het gaat met de actie.
  • Ja, ik wil de Kalenberg als recreatiegebied houden en er géén begraafplaats van maken! Als je nog dingen wilt toevoegen kan dat beneden aan de pagina bij reacties.

Aantal mensen die hun stem hebben laten horen: 945

Nr 1 beoogde begraafplaats
Nr 2 alternatieve compensatie bos-aanplant.

MEER INFORMATIE:

Hier ga je naar de website Ruimtelijke plannen. Klik dan linksboven op plannaam of -nummer en vul het volgende in: NL.IMRO.0262.buDeKalenbergBa-BP31 Klik dan op het plan dat daaronder verschijnt.

Kijk ook op:
Natuurbegraafplaats, waarom niet

Klik hier om te reageren

Voor de overzichtelijkheid is het reageren op een reactie niet meer mogelijk. De redactie behoudt zich het recht voor reacties te weigeren.

63 reacties

  1. Annelies Karnebeek op 21 juli 2021 om 16:14

    En steeds weer denken mensen dat men “recht” heeft om van alles te doen in en met de natuur. Vermarkten van natuur heeft NIETS te maken met natuurbescherming. Laten we eens wat vaker nadenken wat de natuur er aan heeft aan alles wat we plegen te doen in en met de natuur.



  2. Hermien Esselink op 2 mei 2021 om 11:22

    Gauw begraven dit idee…….!!

    Al het nodige is hier al over gezegd, dus nogmaals: GAUW BEGRAVEN DIT IDEE!!



  3. Eija Stevenhagen op 30 april 2021 om 23:51

    Voor mij geen begravingen op de Kalenberg



  4. Koos Verdonschot op 30 april 2021 om 23:48

    Eeuwige jachtvelden blijken al eeuwenlange niet voor eeuwig te zijn. Op reguliere begraafplaatsen vinden steeds meer ruimingen plaats en het rust zacht is meestal na 20 a 30 jaar gedaan. Ook de urnenmuren, welke eind 1900, op iedere begraafplaats gerealiseerd moesten worden blijven grotendeels ongebruikt. Uitstrooien is in.
    Indien er toch voorkeur is voor begraven van de urn zouden we in plaats van uitbreiden van begraafplaatsen ook kunnen kijken naar inbreiding. Meestal zijn de oude begraafplaatsen ook oases van rust.
    Het verdienmodel, waarop de meeste plannen tegenwoordig gebaseerd worden, is helaas vaak (mis)leidend voor de ontwikkelingen.
    Evenals de drang, van de gemeente, om de achterhoek op de kaart te zetten resulteert dit uiteindelijk in dat de mooie achterhoek inclusief de Kalenberg op gaat in de rest van de recreatiepap.
    Onder de noemer van natuurherstel is in Barchem en omgeving de afgelopen maanden 16 hectare bos vernietigd.
    Met ongetwijfeld de beste bedoelingen en uitstekend beargumenteerd is dit ook uitgevoerd door instanties die de natuur als zodanig dienen te beschermen?.
    Op zijn zachts gezegd heb ik twijfels bij de zuiverheid van de argumentatie en noodzakelijkheid van de bestemmingswijziging van de Kalenberg.
    Dient deze hele exercitie de bevolking van Barchem en omstreken?

    Voor mij geen eeuwigdurende rustplekken op de Kalenberg.



  5. Jan op 22 april 2021 om 12:56

    We hebben in lochem een hele mooie begraafplaats met veel bomen en natuur. De kale berg zal er alleen maar voor mensen met veel geld zijn. Onzin dus…



  6. jan fleming op 22 april 2021 om 11:41

    De huidige eigenaar had bij aankoop van dit prachtige gebied beter na moeten denken dat ook onderhoud een prijskaartje kent dan was dit dwaze idee niet nodig geweest .
    Trouwens als hij het gebied heeft opengesteld voor het publiek ontvangt hij toch ook de nodige subsidie dat gebruikt kan worden voor onderhoud. , wanneer hij het voor elkaar zou krijgen met zijn begraafplaats is het dubbel op en betaald de gemeenschap er ook nog aan mee



  7. Mw. J. Witteman- Kaptein op 22 april 2021 om 11:03

    Het is ongelofelijk dat zelfs ieder stukje natuur opgeofferd wordt in de gemeente voor commerciële doeleinde.
    Steeds meer bouwen ten kosten van de natuur. Zelfs op een waardevolle historische berg.



  8. Dik Vos op 21 april 2021 om 21:52

    Ik Vind het een onrustig idee om te begraven in een veel bewandeld en sportief gebied fietsen hardlopen wandelen , alleen omdat het bekostigd moet worden op deze manier een begraafplaats aan te leggen , kijk liever naar alternatieven om het gebied in stand te houden , is dit niet iets voor natuurmonumenten om dit aan te pakken / aankopen die weten er wel raad mee om zo’n gebied in stand te houden .



  9. Frank Annink op 21 april 2021 om 09:30

    Zo’n bijzonder stuk natuur moet behouden blijven voor de levenden om van te genieten.



  10. Geert Zeelte op 18 april 2021 om 14:06

    waarom moet dat gebeuren we hebben een begraafplaats in Lochem .
    ik vind dat de kaleberg gewoon bos moet blijven daar hebben we recht op als Lochemse ik ben er op tegen blijft van ons bos af.



  11. Hans op 18 april 2021 om 05:43

    Idd, heel snel begraven dit idee.

    Tè mooi gebied voor echte natuurontwikkeling. Laat het ‘onderhoud’ weer op authentieke wijze plaatsvinden. Hier is geen ruimte voor een begraafplaats in welke vorm dan ook



  12. Jan Dagevos op 17 april 2021 om 21:56

    Het gebied De Lochemse berg is een prachtig gevarieerd bosgebied waar mensen uit de wijde omtrek komen wandelen. Een bijzonder geaccidenteerd terrein in een overigens vlak land. Daar horen geen begraafplaatsen die de integriteit van dit gebied voor eeuwig zullen verstoren.



  13. Jeroen Mud op 17 april 2021 om 17:37

    Laat de Kalenberg aan toekomstige generaties en niet aan hen die er niet meer zijn.



  14. Th. Sandberg op 9 februari 2021 om 19:39

    Hebben wij in ons dichtbevolkte land met weinig natuur het recht om zelfs na onze dood een stuk natuur op te eisen voor de door óns gewenste bestemming van ons graf?
    Met onze laatste footprint ontnemen wij dan generaties na ons de mogelijkheid ‘onbekommerd’ te genieten van ‘ongerepte’ natuur.



  15. Henk Beltman op 2 februari 2021 om 00:43

    Er is geen ruimte om iedereen te begraven, laat staan in de natuur. Naar mijn idee veranderen de graven in het bos ook de sfeer ter plaatse. En de rouwstoeten en ceremonies doen ook inbreuk op de natuurlijke sfeer.
    Wat mij betreft hoeft Barchem ook niet te komen met betere alternatieve locaties. Dit idee doet mij een beetje denken aan het dierentuininitiatief halverwege Lochem-Zutphen.
    Gauw begraven dit idee…



  16. Frieda te Lindert op 1 februari 2021 om 15:45

    Wat een vreemde iedeeën houden sommige mensen (instellingen) er op na.
    Om de rust nog meer te verstoren zouden we dan ook motorcrossers op het mountainbike pad kunnen toestaan ?
    Dat brengt natuurlijk geen geld op .
    Een verplichte stop bij de “Woodbrookers”is dan toch het overwegen waard ?
    Laat ik voorzichtig zijn straks neemt iemand dit serieus .



  17. van Dongeren op 30 januari 2021 om 19:16

    Het bos richting Almen is er beter voor bestemd .Daar is meer ruimte en verder van de bewoonde wereld .Dus het Grote Veld leent zich er beter voor dat is onze menig en niet zo dicht bij een dorp als Barchem . Wat is dit toch steeds rond Barchem een ,,zonnepanelen park en dan een natuur begraafplaats .Lochemse raad denk eens verder na en waar geven jullie nog meer toestemming voor rond Barchem?De Kalenberg is een speel bos voor veel kinderen ook uit omliggende dorpen van vroeger uit al en nu nog en wandelaars .



  18. Ruud van Dam op 30 januari 2021 om 12:30

    Een recreatieterrein waar dagelijks honderden mensen wandelen omzetten in een terrein waar dat niet mogelijk is, is niet van deze tijd. Je ontneemt toekomstige generaties voor tientallen jaren de mogelijkheid tot recreëren en dat om plek te maken voor die generaties die geweest zijn ….



  19. Frank en Irma van Adrichem op 28 januari 2021 om 20:19

    Tijdens de coronapandemie is heel erg duidelijk geworden het belang van natuurgebieden. Voor lichaam en geest is de natuur erg belangrijk. Heel veel mensen halen inspiratie uit de natuur. Men ontspant zich. Sporten zoals wandelen, hardlopen, fietsen voor de gezondheid is onontbeerlijk. Dit prachtige natuurgebied moet met man en macht beschermd worden. In Nederland is een chronisch tekort aan natuurgebieden. Het belang van flora en fauna is niet te beschrijven. Voor een ieders gezondheid hebben we de bossen hard nodig.
    Ik zit nu midden in een verhuizing naar Barchem. We hebben natuurlijk niet voor niks voor deze streek gekozen. Iedere keer verwonderen we ons van de schoonheid van de Kalenberg. Ik verheug mij al lopend en per fiets heerlijk vanuit huis naar de Kalenberg toe te kunnen gaan.

    In ’s Gravenzande waar we nog kort wonen hebben we ook te maken gehad met het willen realiseren van een natuurgraafplaats bij de Bonnen van erven van Rijckevorsel nabij Hoek van Holland. Ik heb diverse bijeenkomsten bijgewoond. Met natuurbegraafplaatsen moet men met heel veel rekening houden. O.a. de hoogte van grondwater. Bovendien schijnt het zo te zijn dat medicijnen die overledenen hebben gebruikt in de grond/grondwater terecht komt.
    Natuurmonumenten had hier bij de Bonnen de regie in. Het zou “mooi” worden. Wie wil er nu langs graven wandelen cq recreëren, toch niemand? De aanwezigen bij deze bijeenkomsten in ieder geval niet. In Drenthe heb ik een natuurbegraafplaats gezien. ( Ik weet niet meer waar.) Het was gewoonweg een onherstelbare vernietiging van de natuurlijke omgeving. Niemand die het bezocht.
    We gaan nu in Barchem wonen. Vlakbij een reguliere begraafplaats. Waarom is dit niet voldoende?

    Ik sluit mij heel graag aan om er alles aan te doen om deze plannen tegen te houden.



  20. Ossewaldt op 28 januari 2021 om 20:08

    De Kalenberg is volledig natuurgebied tussen Barchem en Lochem
    Daar hoort geen begraafplaats te realiseren
    Een beter alternatief is plek 2 Larixlaan omdat
    1 Aan de verharde openbare weg ligt
    2.De plek kan naar wens ingedeeld worden wat
    betreft de beplanting.



  21. Hendrik Weenink op 28 januari 2021 om 20:04

    Het was schrikken toen we lazen dat er plannen zijn voor een begraafplaats op de Kale Berg. Een stukje natuur wordt vele wandelaars dan ontnomen.
    Eerst al vele paden voor mountainbikes. waardoor de rust wordt verstoord.
    Het is een onzalig idee om de natuur op de Kale Berg te gaan gebruiken.
    Bovendien zijn er al genoeg begraafplaatsen in de omgeving. Op de huidige begraafplaatsen komt er steeds meer ruimte.
    Oude begraafplaatsen worden geruimd, hierdoor is er o.a. voor urnen voldoende ruimte.
    Een commerciële achtergrond is wellicht de oorzaak van dit onzalige plan.

    Houdt de Kale Berg als natuurgebied in ere.



  22. Saskia Koning op 27 januari 2021 om 22:14

    Als inwoner van Barchem ben ik heel erg tegen het plan natuurbegraafplaats op de Kale Berg, evenals in het Larixbosje. We moeten zuinig zijn op onze natuur ! Er is al een enorme ingreep gedaan met de mountainbike-route, laat het daarbij ! Het plan klinkt milieuvriendelijk [ geen hekken, parkeerplaatsen etc.] maar je weet, als er eenmaal iets is aangelegd, gaat het verder. Las al over een natuureducatie-pad, en herinneringsbos, allemaal goed bedoeld maar mogen we zelf door het bos lopen zonder bordjes met uitleg en met onze eigen herinneringen ?
    Waarom niet ergens een stuk agrarische grond gekocht en daar een tiny forest aanleggen, waarin urnen bijgezet en as uitgestrooid kan worden ? Met bankjes om rustig te zitten, mogelijkheden om kleine gedenktekentjes te planten, lapjes aan bomen te hangen enz. Denk vanuit iets nieuws en laat bestaande natuur met rust ! Als er geld verdiend moet worden dan niet over de rug van de natuur, dat hebben we al te lang gedaan !



  23. Monique Tijs op 27 januari 2021 om 20:51

    Ik ben het volledig eens met marianne. Wat is er op tegen om het stuk aan de larikslaan als natuurbegraafplaats in te richten? Dan hoeven er geen bomen gekapt te worden maar kunnen ze op precies de juiste plaats aangeplant worden. Paden, parkeerplaatsen kunnen dan ook direct ingepland worden. En als ze daar snel mee beginnen is er mooie natuur ontstaan, wanneer het plan werkelijkheid wordt.
    Dan doe je niemand tekort, lijkt me.



  24. Bas op 27 januari 2021 om 11:43

    Ik ken de Kalenberg van veel wandelingen die ik daar in de loop van de jaren heb gemaakt. Het is een klein en stil natuurgebied – waard om gekoesterd te worden. Een begraafplaats, hoe ‘natuur’ ook, zou daar radicaal verandering in brengen. Dat brengt hoe dan ook bedrijfs-activiteit mee die niet te vergelijken is met gewoon bosonderhoud. Ik hoop dat het lukt om dit mooie stukje Achterhoek in zijn huidige vorm te behouden.



  25. Aloys op 21 januari 2021 om 21:14

    Ook een prive landgoed behoort vrij toegankelijk te zijn voor wandelaars.
    We leven nu wel in 2021 !



  26. jos op 21 januari 2021 om 20:09

    👍



  27. Cees op 21 januari 2021 om 19:37

    Bedankt voor het plaatsen Jos, ik had mijn oordeel te snel klaar



  28. Willem op 21 januari 2021 om 17:41

    Je kunt je afvragen, of een natuurlijk bos onderhouden moet worden. Het is geen auto. Natuur hoeft in principe niet onderhouden te worden. Zeker niet, als dat de oorzaak zou zijn (geld) om diezelfde natuur vervolgens als begraafplaats te gebruiken. Dan blijft er niet echt ‘natuur’ over. Denk aan de vele verstoringen. Er moet wellicht ook een verharde weg aangelegd worden, of moeten de mensen hun doden door het zand gaan dragen? Werkelijk een te verfoeilijke plan.



  29. jos op 21 januari 2021 om 17:30

    Wij hebben niet de gelegenheid om 24/24 reacties te modereren.



  30. Cees op 21 januari 2021 om 17:23

    ik krijg de stellige indruk dat jullie niet alle reacties plaatsen, dat zal dan ook wel voor deze gaan gelden…..



  31. willem tiggeler op 21 januari 2021 om 13:31

    Er is veel meer informatie beschikbaar over de redengeving waarom deze natuurbegraafplaats een belangrijke rol moet gaan vervullen in het onderhoud en voortbestaan van het Landgoed de Kalenberg.
    Immers zonder onderhoud gaat het niet goed komen met het bos en voor onderhoud is nu eenmaal geld nodig!!



  32. Cees op 21 januari 2021 om 13:15

    De Kalenberg is eigendom van de stichting die bezig is om de natuurbegraafplaats te vestigen. Het lijkt mij dat, als ze aan alle voorwaarden voldoen, zelf kunnen bepalen of ze hier een begraafplaats willen oprichten. Dat wij hier elk weekend lekker kunnen rondlopen is misschien niet helemaal vanzelfsprekend aangezien het een prive-landgoed betreft. Ze kunnen, denk ik, de Kalenberg ook gewoon afsluiten en dan kan er helemaal niet meer gewandeld worden. Dat laatste zal ook niemand willen.



  33. jos op 21 januari 2021 om 13:03

    Uit je reactie blijkt dat je de plannen niet goed gelezen hebt (ik heb het alleen nog even vluchtig doorgelezen – en – ik weet nog niet precies wat alle plannen zijn) en ook blijkt dat je de tekst op de website niet goed gelezen heb door de link naar de documentatie van ruimtelijkeplannen.nl, die op de website staat, in je reactie te herhalen alsof dat nieuwe informatie is.
    Er worden bijvoorbeeld ook mensen begraven met alle bijkomende zaken (grafdelven, begrafenissen, rouwstoeten) van dien. Jouw aanbeveling om je eerst goed te laten voorlichten kan ik van harte onderschrijven.



  34. Marcus op 21 januari 2021 om 12:36

    wat is exact de toegevoegde waarde van een natuurbegraafplaats t.o.v. een niet natuurbegraafplaats? Waarom moeten overledenen voorrang krijgen in de toch al zo beperkte natuur die we hebben in Nederland? Genieten de 3000 overledenen er meer van de duizenden wandelaars, MTB-ers en niet te vergeten de fauna in het bos ….
    Elke natuurliefhebber zou niet moeten willen begraven worden op een natuurbegraafplaats… natuur behoort toe aan de levende mens en dier..
    Dit krankzinnige idee heeft duidelijk een commerciële grondslag.. natuur zou niet te koop moeten zijn en/of ingezet moeten worden als verdienmodel..
    schokkend dat een gemeente en/of provincie hier niet ingrijpen.



  35. Harry te Lindert. op 21 januari 2021 om 11:02

    Wie komt er i g n op dit idee.
    Sommige instellingen denken dat in Barchem alles kan.
    Als we net de strijd tegen een zonnepark gewonnen hebben, de strijd tegen boomkap verloren hebben, dient een volgende ramp zich aan.
    Is het niet de taak van de gemeente Barchem te behoeden voor zulke onzin.
    Laat svp onze natuur met rust.
    Kijk wat ons boven het hoofd hangt in het Barchemse bosje daar dreigen we ook de stijd te verliezen.
    De gemeente geeft iedereen groen licht om onze natuur om zeep te helpen door vreemde initiatieven te realiseren.
    Burgemeester bescherm ons.



  36. P.J. op 21 januari 2021 om 00:17

    Ik heb ook nog mijn bedenkingen t.a.v. de vervuiling van de grondwaterstromen.



  37. A.C.Witteveen op 20 januari 2021 om 20:55

    Voor begraafplaats en bijbehorende activiteiten lijkt gebied te klein.
    Ligging zeer fraai voor recreatie/toerisme en laat de doden daar met rust.



  38. jos op 20 januari 2021 om 16:01

    U kunt dat op deze plek aangeven.



  39. Mieke de Haas op 20 januari 2021 om 15:48

    onbegrijpelijke plannen. Men moet van dit gebied afblijven en niet meedoen aan een modegril om natuurbegraafplaatsen te willen hebben. Bovendien lees ik dat de woodbrookers in dezelfde stichting zitten en uiteraard een ander belang hebben dan natuurbehoud. Zonde van de berg!! De Maandagsdijk is al erg genoeg, ook het plan in bos aan de Borculoseweg is overbodig!!
    Dus tast Barchem niet verder aan en laat de natuur het zelf doen….



  40. Jan Deters op 20 januari 2021 om 14:41

    Leg de begraafplaats maar aan op de Larikslaan en plant tussen de graven maar de bomen en struiken zodat een natuurgebied met graven ontstaat. Dat zorgt voor hetzelfde resultaat, een natuurbegraafplaats



  41. Jan op 20 januari 2021 om 14:40

    Leg de begraafplaats maar aan op de Larikslaan en plant tussen de graven maar de bomen en struiken zodat een natuurgebied met graven ontstaat. Dat zorgt voor hetzelfde resultaat, een natuurbegraafplaats



  42. Jeroen op 20 januari 2021 om 14:23

    In eerste instantie spreekt het idee van een in-de-natuur-begraaf mogelijkheid aan. Minder gedoe, minder troep in de grond en minder steen. Maar omdat ook dit zo grootschalig wordt, gaat het mis. Zo’n groot stuk wordt uit de natuur genomen, de Kalenberg wordt bijna in tweeën gedeeld, waardoor het wild wat er nog is nog nauwelijks heen of weer kan. Een stuk “compensatiebos” wat zo veel verder ligt, is ten opzichte van het stuk wat wordt afgenomen van geen enkele waarde. Compensatie zou wat kunnen doen als dat direct aan de Kalenberg grenst. Ook verwacht ik dat het graven niet “natuurlijk” met de hand gebeurt, maar met stinkende en herrie makende en dus wild/natuur verstorende machines. De Kalenberg zal platgelopen gaan worden met zoveel “nieuwe” mensen.
    Waardeloos dat het alleen maar weer om centen gaat. Twee, drie jaar geleden werd er enorm veel gekapt, met een hoop lomp geweld, het was een kaalslag. Het afgelopen jaar werd het halve bos in stukken gehakt om tweewielers nóg meer ruimte te geven (waarom is hier geen compensatie voor?) en nu wordt er dan ook nog een dodentuin van gemaakt. Het kan niet op. De fijne natuur waarvoor wij en vele anderen met ons hier zijn komen wonen, wordt systematisch afgebroken. Vol afschuw kijken we naar het tropisch regenwoud, maar sluiten de ogen voor eigen natuur. Over 20 jaar zal het wel een kale berg zijn. Helemaal uitgemolken en op zoek naar de volgende natuurplek om om te zetten in geld. Is dan iedereen tevreden?



  43. Nelis op 20 januari 2021 om 13:56

    Dit afschuwelijke plan heeft hoogstwaarschijnlijk ook nog de nodige neveneffecten zoals parkeerplaatsen, meer verharde paden en verharding bij de kapel t.b.v. rouwauto’s, etcetera.
    Ook zullen er (velen) bezoekers aan de begraafplaats komen hetgeen extra druk op levert op de natuur en de dieren zal verstoren.



  44. André op 20 januari 2021 om 13:48

    Helemaal eens!



  45. Ans op 20 januari 2021 om 13:46

    Helemaal mee eens



  46. Ans op 20 januari 2021 om 13:44

    Niet alleen de natuurliefhebbers, maar vooral de bewoners van het bos hebben recht op hun leefruimte .



  47. Ans op 20 januari 2021 om 13:36

    helemaal mee eens.



  48. Cees op 20 januari 2021 om 12:45

    ik zou het correct vinden, wanneer er ook een mogelijkheid zou zijn op deze website, om aan te geven dat je geen tegenstander bent van een natuur begraafplaats op deze plek.



  49. Marianne op 20 januari 2021 om 12:21

    Er wordt veel gebruik gemaakt van de Kale Berg en het mooie is, dat dit voor iedereen toegankelijk is. Hier een begraafplaats maken is naar mijn mening niet wenselijk. En als er vervangende aanplant op de plek aan de Larikslaan zou moeten komen, dan lijkt me dit een betere plaats om een begraafplaats te creëren.
    Laten we de natuur, die we hebben, koesteren.



  50. jos op 20 januari 2021 om 12:13

    Wij hebben onderaan de pagina het emailadres van de Actiegroep toegevoegd. Deze website komt voort uit onvrede bij een aantal buurtbewoners van de Omloop in Barchem.



  51. a.roskam op 20 januari 2021 om 10:32

    Van welke groep of van wie komt deze web site?



  52. Arnold op 20 januari 2021 om 09:34

    Ik hoop dat dit niet door gaat, dit is niet de plek waar je een laatste rustplaats kan krijgen.
    Kijk maar eens hoeveel mensen hier in het weekend hun dag je uit beleven.



  53. dj verstand op 20 januari 2021 om 01:04

    Reactie op de web site de-kalenberg

    x helaas hebben wij geconstateerd dat er illegaal pamfletten op de bomen van het landgoed zijn gespijkerd
    x het plaatsen van urnen kan niet gelijk gesteld worden met een begrafenis, dus geen 3000 begrafenissen
    x voor uitvaartdiensten kan iedereen zijn eigen locatie kiezen, dat hoeft niet de Woodbrookers kapel te zijn
    x de Kalenberg blijft door deze bestemming eeuwig natuurgebied
    x door de dan mogelijk gemaakte investeringen in de natuur wordt de Kalenberg een kwalitatief hoogwaardig bosgebied
    x graven zijn niet herkenbaar als zodanig en worden na een bepaalde periode volledig opgenomen in de natuur.
    x ook in de toekomst wanneer de bosbegraafplaats is gerealiseerd kan men met de hond gewoon aangelijnd op de paden van het landgoed wandelen
    x de resultaten van de onderzoeken die uitgevoerd zijn zijn inhoudelijk positief beoordeeld door de deskundigen van de provincie en gemeente lochem



  54. dj verstand op 20 januari 2021 om 00:52

    Als bestuur van de Beheer Landgoed de Kalenberg voelen we ons genoodzaakt te reageren op de onjuiste informatie vermeld op deze web site.
    De stichting is eigenaar van de Kalenberg. Het is ons doel om een begraafplaats te realiseren op een gebied van 3 ha op de kalenberg.
    De locatie van de bosbegraafplaats betreft het gebied waar zich amper wandelpaden en mountainbike paden bevinden.
    Alleen met de inkomsten uit de bosbegraafplaats kunnen we in de toekomst het landgoed duurzaam onderhouden en weer tot volledige wasdom brengen en garanderen dat het altijd toegankelijk zal blijven voor wandelaars en andere recreanten.



  55. antoinette op 19 januari 2021 om 23:53

    begrafenis… zo niet 2021.. is toch allang bekend dat we niet door kunnen gaan met begraven worden!!



  56. Dorien op 19 januari 2021 om 23:40

    Er is hier geen sprake van manipulatie, wij geven hier aan hoe wij het zien. Als er sprake is van onjuiste informatie, dan horen we graag wat er niet klopt. De (onwetende?) lezers kunnen volgens ons prima zelf bepalen of ze het met ons eens zijn of niet.
    En blijven genieten van het bos, daar is het ons juist om te doen.



  57. Loes op 19 januari 2021 om 22:31

    Alleen van het idee krijg ik al kippenvel. Ik was niet op de hoogte van dit plan en ben blij dat de brief bij me door de bus kwam. En ja, ook ik ben niet blij met de mountainbike paden en de drukte die dat veroorzaakt. Laat staan het aanzicht wat door deze paden bruut verstoord is. Laat dit prachtige stuk grond met rust zodat natuurliefhebbers ervan kunnen blijven genieten! Geen commercie in ons mooie bos omdat groot grondbezitters om inkomsten verlegen zitten toch?



  58. Liset op 19 januari 2021 om 21:48

    Maar als er alleen maar urnen worden geplaatst is dat toch veel minder invasief dan hier op deze pagina geschetst wordt? Er zullen dan toch geen grafdelvers en onderhoudwerkers bezig zijn? In het plan (ik heb het alleen nog even vluchtig doorgelezen) staat volgens mij dat het gebied hoofdfunctie ‘bos’ krijgt en dat er voor een groot gebied is gekozen om het zo natuurlijk mogelijk te houden. Het plan kun je hier inzien:
    https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0262.buDeKalenbergBa-BP31/t_NL.IMRO.0262.buDeKalenbergBa-BP31.pdf
    Verder lijkt mij niet dat je met een hele rouwstoet een urn gaat plaatsen. Dit zal waarschijnlijk in besloten kring gebeuren een tijd na de plechtigheid en crematie heeft plaatsgevonden.
    Ik weet nog niet precies wat alle plannen zijn, maar de informatie die op deze site en het huis aan huis verspreidde pamflet staat lijkt mij een erg eenzijdige en zeker niet een volledige weergave van de plannen. Ik stel voor je eerst goed te laten voorlichten voordat je massaal ergens tegen moet zijn.

    Wellicht wordt het een prachtig gebied met mooie plekjes waar mensen in rust kunnen genieten van ‘ons’ bos en hun herinneringen.



  59. René Weijers op 18 januari 2021 om 23:16

    Goed idee! De grond 2 is al gereserveerd lijkt.



  60. jos op 18 januari 2021 om 21:04

    Dat is precies mijn gedachte!



  61. 'm Bats op 18 januari 2021 om 21:01

    Jammer… en wat elitair…..



  62. M.Fleischeuer op 18 januari 2021 om 20:55

    Kijk, nu de hele Lochemseberg samen met de Kalenberg toch al verhabbezakt wordt door de mountainbikers, waarom dan geen begraafplaats creëren . Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik door de boswachter werd aangesproken omdat ik een met opzet gebarricadeerd pad opging om te kijken of een bepaalde struik er nog stond. Ik verstoorde het wild en ze wilden daar een stukje pad terug geven aan de natuur. Nu zijn ze er met een Bobcat doorheen gegaan om zo’n mountainbike trail te creëren . Ik zou zeggen , maak er maar een openbare stortplaats van, want daar heeft het al veel van weg.



  63. Wim Egberts op 18 januari 2021 om 20:50

    Ruimte om te recreëren wordt steeds belangrijker dat ervaren we nu sterker dan ooit tijdens deze corona pandemie terwijl deze recreatieve ruimte steeds verder afneemt.

    Ik zou zeggen creëer op plek 2 een nieuw bos en maak daar een natuurbegraafplaats van.

    Dan ben je goed bezig!